Ihastuin kaaosteoriaan!

Lueskelin tulevaisuudentutkimuksen menetelmäkirjallisuutta vuodelta 2003 ja löysin edestäni 2010-luvun maailmankuvan! Kyse on kaaosteoriasta, jonka mukaan kaikki järjestelmät, pienet tai isot, biologiset tai yhteiskunnalliset ovat jatkuvassa liikkeessä, niiden tilat ja olosuhteet muuttuvat, palaamatta koskaan aikaisempaan tilanteeseen.

lorenz (1)Kyse ei siis ole ennustamattomasta sekasorrosta vaan säännönmukaisesta, vaihe vaiheelta etenevästä syiden ja seurausten ketjusta. Moni meistä muistaakin kuulleensa perhosefektistä, jossa kuvataan kuinka perhosen siivenisku Amazonin sademetsässä voisi saada aikaan myrskyn Texasissa.  Siis voisi, mutta näin ei välttämättä tapahdu. Tärkeintä on ymmärtää kuinka pienikin asia voi saada aikaan ketjureaktion, jonka loppupään tapahtuma on täysin eri mittaluokkaa.

Kaaosteoriassa on kyse kompleksisuudesta, jossa katastrofit kuten tulivuoren purkaus, pörssikurssien romahdus tai rakastuminen vuorottelevat itseorganisaation eli säännönmukaisen järjestäytymisen kanssa.

Suomen eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan Tulevaisuus 2030 rakentuu myös kaaosteorian mukaiseen maailmaan, jossa tarvitaan jatkuvaan muutokseen sopeutumisesta ja rohkeutta uudistua.  Tämän lisäksi tarvitaan ”henkistä sopeutumiskykyä kriisitilanteiden varalta”. Politiikan arki näyttäytyy tosin hyvin erilaiselta. Ehkä myös siksi, että suurin osa meistä haluaa elää maailmassa, jossa kaikkilla on oma paikkansa ja tapahtumat ovat ennakoitavissa. Se oli ehkä mahdollista 1970-luvulla, mutta siihen ei ole enää paluuta, vaikka joku haluaisikin sulkea rajat ja käpertyä sisäänpäin.

Minua kiehtoo kaaosteoriassa sen realistisuus: maailma on monivärinen, muuttuva ja täynnä yllätyksiä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tulevaisuuteen ei voisi vaikuttaa, päinvastoin. Tulevaisuuden tekeminen on kuitenkin monen asia summa ja siihen tarvitaan sekä suunnitelmallisuutta, yhteistyötä ja heittäytymistä.

Voisiko koulutuskin olla monivärinen, muuttava ja täynnä yllätyksiä? Siihen pyrin, mutta koulutusmaailma on tiukasti säännelty tai siltä usein odotetaan järjestäytyneisyyttä, selkeitä sääntöjä, lukujärjestys ja tehtävät ja arviointikriteerit vuosiksi eteenpäin.  Voisikohan koulutusjärjestelmiä yksinkertaistaa ja vapauttaa enemmän energiaa oppimiseen. Siihen, että luodaan flow, jossa innostuneisuus ja toisten tukeminen ja haastaminen saa osallistujat oivaltamaan ja oppimaan. Taidankin etsiä liittolaiset ja ryhtyä kehittelemään kaaospedagogiikkaa.

 

 

 

Advertisements

Published by

leenab10

senior lecturer in Cultural Management

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s