Pedagoginen suunnittelu

Työni tärkein tavoite on suunnitella toimintaa jonka tuloksena osallistujat/opiskelijat oppivat ja kehittävät osaamistaan.

Vastaan kulttuurituotannon ylemmän AMK-tutkinnon suunnittelusta ja toteutuksesta yhdessä Humanistisen ammattikorkeakoulun kollegan kanssa. Tutkinnon suunnittelu on tiimityötä, jossa pitää ottaa huomioon alakohtaiset osaamistarpeet sekä kaikille maisteritason tutkinnoille määritellyt eurooppalaiset yhteiset kompetenssit (Arene_suositus). Opetussuunnitelmasta näkyy sitten mitä opetetaan ja toteutusta suunniteltaessa tärkeää on kuinka opetus järjestetään niin, että kaikki pääsevät tavoitteisiin ja kehittävät omaa osaamistaan.

MITEN? kysymykseen antaa oman haasteensa aikuisopiskelijoiden tiukka työtahti, jossa lähiopetusta on 2-3 päivää viikossa. Tämä tarkoittaa sitä, että suurin osa opiskelusta on itseopiskelua, joka vaatii hyvää itsensä johtamista. Opiskelun suola on tietenkin opiskelukaverit ja siksi järjestämmekin mahdollisuuden yhdessä tekemiseen ja vertaisarvointiin.

Kulttuurituotannon ylemmassä AMK-koulutuksessa portfoliotyöskentely ja siihen liittyvä oppimispäiväkirja antavat kehykset ja aikaa pohtia omaa osaamistaan ja sen soveltamista tulevaisuudessa.

Opettajana minulle on tärkeää saada opiskelijat innostumaan ja ottamaan vastuunsa omasta osaamisen kehittämisestä yhdessä muiden kanssa. Toisten sparraaminen johtaa usein myös omiin oivalluksiin.

 

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s